Pilates

Riku Virtanen, Nina Taponen

Pilates on terapeuttista harjoittelua, joka vahvistaa varsinkin keskivartaloa, parantaa ryhtiä, tasapainoa ja kehonhallintaa sekä hoitaa ja ennaltaehkäisee kiputiloja. Harjoitteluun yhdistetään hengitys, joka rytmittää liikettä ja on merkittävä tekijä selän tukemisen kannalta. Apuna käytetään myös erilaisia välineitä joko tehostamaan, avustamaan tai ohjaamaan liikettä oikeaan suuntaan.

Riku hyödyntää fysioterapeuttista osaamistaan Pilates-ohjaamisessaan sisällyttämällä tunteihin muitakin kuin perinteisiä Pilates-liikkeitä, jotka nyky-tutkimusten mukaan tekevät hyvää esimerkiksi selälle. Tätä kutsutaan physio-pilatekseksi. Harjoittelusta hyötyvät kaikki kuntoutujista tavallisiin liikkujiin ja alan ammattilaisiin. Tunteja on eritasoisia, joista jokainen voi löytää itselleen sopivan.

Fysioterapia

Riku Virtanen

"Mielestäni fysioterapiassa pitää käyttää sekä aktiivista että passiivista terapiaa, eli kuntoutujan kipua hoidetaan manuaalisesti (passiivinen) ja aktiivisesti (terapeuttinen harjoittelu). Fysioterapia ei siis mielestäni saa olla ainoastaan "hierontaa". Kipua ei hoideta fysioterapiassa ainoastaan lihasten, nivelten tai jänteiden kautta, vaan myös nykytutkimusten mukaan fascioiden eli kalvojen kautta. Manuaaliset käsittelyt tulivat tutuiksi jo opiskeluaikana (valmistuin fysioterapeutiksi 1997), jolloin hieroin paljon urheiljoita. Kivunhoitoon olen erikoistunut sekä Italiassa 2013 (Fascial Manipulation, level I ja II), joka on erittäin tehokas hoitotapa, sekä 2012 Turussa Fascial Release Technique -kurssilla. Aktiiviseen fysioterapiaan olen kouluttautunut jo 2004, jolloin valmistuin pilatesohjaajaksi, ja vuodesta 2008 olen toiminut myös Physiopilates-kouluttajana Physiopilates-ohjaajakoulutuksessa.

Kinesioteippaus on myös erittäin tehokas apukeino kivun hoitoon sekä ohjaamaan liikettä oikeaan suuntaan, biomekaniikkaan. 2008 kävin kinesioteippauskurssin ja 2014 huhtikuussa Madridissa pätevöidyin Fascial Movement Taping (FMT) -kouluttajaksi, joten sekin puoli onnistuu varmasti. Fysioterapian jatkokuntoutukseen Totalfysio tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja: Physiopilates- ja joogatunteja, toiminnallista kuntosaliharjoittelua sekä ravintoneuvontaa. Tehokkaaseen jatkokuntoutukseen tarvitsemasi palvelut löytyvät kaikki saman katon alta eikä tarvitse tuhlata aikaa etsimiseen!" —Riku

Hieronta

Mia Kinnunen, puh. 050 5877048

Hieronta on osa kehonhuoltoa. Se rentouttaa, huoltaa lihaksia, lievittää kiputiloja, parantaa nivelten liikkuvuutta ja kudosten aineenvaihduntaa sekä ehkäisee loukkaantumisia. Hieronnalla voidaan esimerkiksi lievittää stressiä sekä lihaskireyksiä ja -särkyjä ja niistä aiheutuvia vaivoja, kuten päänsärkyä, käsien puutumista ja esimerkiksi iskiasoireita. Esimerkkejä tarjoamistamme hieronnoista löydät Hinnasto-sivulta sekä Mian omilta sivuilta.

Kuntosali

Riku Virtanen

Kuntosaliharjoittelu on erittäin tehokas tapa ylläpitää lihasten voimaa ja kestävyyttä, mutta se voi olla myös vaarallista, mikäli harjoittelu ei ole hallittua. Periaatteenamme on tehdä jokaiselle, joka haluaa aloittaa salitreenin, henkilökohtainen, omien tarpeiden ja tavoitteiden mukainen harjoitusohjelma. Ohjelma suunnitellaan kahdella fysiokäynnillä, joiden aikana kartoitetaan asiakkaan tarpeet ja tavoitteet ja käydään ohjelma yhdessä läpi salilla.

Kuntosali ei ole ihan perinteinen; salilla tehdään pääasiassa toiminnallisia eli funktionaalisia liikkeitä ja käytetään vapaita painoja, ei "passiivista" harjoittelua. Meillä keskitytään siis laatuun ja hyvinvointiin, ei pelkästään bodaamiseen tai lihasten kasvuun.

Jooga

Rentoutusjooga Nina Taponen, puh. 040 837 4338